Selling Terms
Betingelser
Lekesiden er en helnorsk lekebutikk på nett og forbrukerkjøp er regulert etter norsk lov.
Det skal være enkelt å handle hos oss og det skal være lett å ta kontakt med kundeservice.
Normal leveringstid ved vareforsendelse er 3-5 virkedager fra bestillingsdato.
Hvis man velger å hente i en av våre avdelinger i Bergensregionen, så kan utlevering kunne variere fra 10 min - 24timer avhengig av hvilket lager som har varen tilgjengelig.
Du vil motta en ordrebekreftelse på din oppgitte epost ved bestilling og en SMS når varen er sendt eller klar for henting i en av våre avdelinger.
Merk: Vi leverer kun til fastlands-Norge, ikke til Svalbard eller Jan Mayen.
Generelt
Disse alminnelige salgsbetingelsene har anvendelse på alt salg av varer og tjenester fra Lekesiden.no til forbrukere. Salgsbetingelsene utgjør, sammen med din bestilling som blir bekreftet gjennom en ordrebekreftelse, det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet. Salgsbetingelsene og annen informasjon på Lekesiden.no er bare tilgjengelig på norsk.
Forbrukerkjøp er blant annet regulert i forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven, e-handelsloven og finansavtaleloven. Følg lenkene til disse lovene hvis du vil ha utfyllende informasjon om dine rettigheter og plikter ved kjøp.
Parter
Selger er: Lekesiden.no, eid av Nortoy AS.
Besøksadresse:
Gamle Kleppestøveien 2
5300 Kleppestø
Org.nr. 912 850 854 MVA
Telefon: 400 74 646
E-post: support@lekesiden.no
Selger blir heretter benevnt ”Lekesiden”.
Kjøper er: den person som er oppgitt som kjøper i bestillingen, og blir i det følgende benevnt ”du”, ”deg”, ”din” eller ”ditt”.
Registrering
For å handle i vår nettbutikk kan du opprette en kundekonto eller du kan handle som gjest. Konto kan opprettes under "Ny kunde" eller underveis når du foretar ditt første kjøp. Registreringen krever en gyldig epost-adresse.
Lekesiden.no selger kun til forbrukerkunder.
Bestillings- og avtaleprosess
Et kjøp hos oss betinger at du er over 18 år, har norsk leveringsadresse, gyldig e-postadresse og mobilnummer.
En ordre er gyldig når ordrebekreftelsen er mottatt av kjøper. Ordrebekreftelse sendes på e-post til adressen du har oppgitt, og du er ansvarlig for at denne informasjonen er korrekt. Ved kjøp hos oss er det implisitt gitt at du godtar å følge Lekesiden sine salgsbetingelser. Ordren sendes til plukking så snart ordren er gjennomført og bekreftet.
Les nøye gjennom ordrebekreftelsen når du mottar den, og kontrollér at ordebekreftelsen er i overensstemmelse med bestillingen du gjorde.
Lekesiden forbeholder seg retten til å kansellere en ordre dersom vi mistenker at din ordre er foretatt i bedrageriøyemed, ulovlig aktivitet eller i uoverensstemmelse med disse betingelser.
Endring/tillegg på bestilling
Vi pakker ordren så fort vi kan etter at du har bestilt. Vi kan derfor ikke foreta endringer på en bestilling eller legge til en vare etter at ordren er bekreftet hvis den skal sendes. Dersom du ønsker å legge til en vare i din bestilling ved henting, kan dette enkelt gjøres ved å sende en epost: support@lekesiden.no eller bruke chat/telefon som er tilgjengelig på vår nettside. En annen mulighet kan være å bare bestille en ny separat ordre via nettbutikken.
Angrerett - privatpersoner
Angrerettloven gjelder ved alle kjøp du som privatperson gjør i nettbutikken til Lekesiden. Angrerettskjema ligger som link i ordrebekreftelsen du får tilsendt på e-post ved bestilling, og angreretten er 14 dager fra varen(e) er mottatt av deg (jf. Angrerettloven § 21). Det betyr at du innen 14 dager etter at du har mottatt varen(e) må gi oss melding om at du angrer kjøpet. Det kan gjøres til support@lekesiden.no, eller på telefon 400 74 646. Deretter har du ytterligere 14 dager på å sende varen(e) i retur til:
Lekesiden.no
Nortoy AS
Gamle Kleppestøveien 2
5300 Kleppestø
Returkostnadene dekkes av deg som kunde (jr. Angrerettloven § 8). Vi gjør oppmerksom på at å ikke hente ut pakken din eller å nekte å motta pakken ikke er ensbetydende med å benytte angreretten.
For at angreretten skal kunne gjøres gjeldende, må produktet være returnert oss i samme mengde og stand som du mottok den og i original emballasje, sammen med angrerettskjema. Forsegling på forseglede produkter må ikke være brutt.
Ved korrekt gjennomført retur (iht. Angrerettloven) er vi forpliktet til å tilbakebetale det du har betalt for varen. Tilbakebetaling skal finne sted innen 7 virkedager etter at vi mottar produktet fra deg eller produktet er stilt til rådighet for oss.
Angrerettskjema finner du her:
Dersom du ønsker å bytte en vare, se punktet for "Retur".
Vi gjør oppmerksom på at Angrerettloven gjelder kun ved forburkerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet (jr. Angrerettloven § 5, punkt a).
Opplysninger gitt i nettbutikken
Vi tilstreber å gi våre kunder så korrekt informasjon om våre produkter som mulig. Vi tar imidlertid forbehold om at skrive-/ bilde- /trykkfeil kan forekomme, noe som kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte. Bilde og farger på bilder kan avvike fra virkeligheten.
Priser
Alle priser er alltid oppgitt i norske kroner inklusive merverdiavgift hvis ikke annet er bemerket. Alle kostnader knyttet til kjøpet og eventuelle gebyr for frakt vil fremkomme i kjøpsprosessen før man utfører selve betalingen. Frakt er 59 kr for ordre under 999kr, fri frakt for ordre over 999kr.
Vi tar forbehold om at feil kan oppstå på priser og lagerbeholdning, samt tekniske feil knyttet til handlekurv eller kassen.
Betaling
For å handle på Lekesiden må du være over 18 år - uansett hvilken betalingsmåte du velger.
Lekesiden har følgende betalingsalternativer:
Vipps: Du sendes videre til Vipps for betaling, og får en ordrebekreftelse på e-post for gjennomført bestilling.
Sumup Kortbetaling: Du vil bli sendt til side for bekreftelse av kortbetaling via BankID eller BankID på mobil, og kan bruke Visa eller MasterCard. Etter at betalingen er gjennomført vil motta en ordrebekreftelse på e-post for gjennomført bestilling.
Frakt sending, levering og forsinkelse
Ved vareforsendelse med PostNord/Bring er normal leveringstid 3 - 5 dager. Dersom du bestiller for over 1000 kr per ordre er det gratis frakt. Dersom ordren er under 1000 kr tilkommer frakt med 69 kr.
Vi forsøker å pakke og sende varene samme dag som vi mottar bestilling. Ved bestilling etter kl 18:00 eller lørdag/søndag sender vi varene påfølgende virkedag. Vi tar forbehold om noe lenger behandlingstid i perioder med ekstra stor pågang. Alle ordre sendes med Bring fra vårt lager i Kleppestø, og leveringstid fra ordren er pakket er 3-5 virkedager avhengig av hvor i landet du bor. Vi tar forbehold om noe lengre leveringstid i perioder der PostNord/Bring har stor trafikk. Oppgitte leveringstider er ikke forpliktende på noen måte.
Ordinære ordre sendes som PostNord MyPack eller Bring Klimanøytral Servicepakke levert til nærmeste post-i-butikk og du må selv hente pakken din der. Du får hentemelding sendt på SMS og e-post oppgitt ved bestilling. Dersom mottaker er en annen enn kjøper, er det kjøpers ansvar å videreformidle hentemelding til mottaker.
Tunge ordre med kolli over 35 kg sendes som Stykk- og partigods med levering hjem-på-døren hverdager mellom kl. 08-16. PostNord/Bring kontakter deg for å avtale utleveringstidspunkt.
Vi innehar risikoen for produktene inntil de overtas av deg, det vil si når du har fått produktene i din besittelse. Ved Brings Klimanøytrale servicepakke er dette når pakken er uthentet av deg på utleveringssted, og ved "hjem-på-døren" er det når pakken er overlevert deg fra transportør.
Dersom leveringen av produktene blir forsinket, vil PostNord/Bring gi deg informasjon så fort de har kunnskap om dette, sammen med informasjon om og eventuelt når levering kan skje. Informasjonen sendes via SMS.
OBS: Lekesiden er ikke ansvarlig for eventuelle kosmetiske skader som oppstår på emballasje eller esker som ikke forringer produktets kvalitet eller bruksområder. Lekesiden kan ikke garantere at esker ikke mottas med rifter, skader på hjørner eller andre steder på esken, da dette er noe som må kunne forventes at kan oppstå.
Hente selv, i våre avdelinger i Bergensområdet
Det er kostnadsfritt og legge inn ordrer for henting på våre avdelinger i Bergensområdet:
Avdeling: Ringo Pluss Kleppestø, Kleppestø Senter, Gamle kleppestøveien 2, 5300 Kleppestø
Avdeling: Ringo Pluss Åsane, Åsane Storsenter bygg B, Åsane Senter 42, 5116 Ulset
Avdeling: Ringo Pluss Os, AMFI Os, Prestegardskogen 2, 5210 Os
Man kan hente produktet etter mottatt hentemelding på SMS fra avdelingen. Normalt skal dette gå meget raskt og der vil bli beskrevet når varen vil være tilgjengelig for henting. Normalt har avdelingen varen på lager og vil kunne hentes umidelbart etter melding, hvis varen må hentes fra fjernlager kan man påregne henting innen 24 timer.
Utsolgte varer
Vi tar forbehold om at det kan oppstå situasjoner som gjør at vi er utsolgt for en eller flere varer. Ved slike situasjoner kontakter vi deg per e-post og gir beskjed om varen det gjelder, og at vi har refundert beløpet for varen tilbake til deg via betalingsmåten du opprinnelig valgte. Vi sender deg da resten av ordren. Dersom vi er utsolgt for hele bestillingen, kansellerer vi ordren og refunderer beløpet, og gir deg beskjed per e-post om dette.
Uavhentet pakke/Nektet mottatt
PostNord/Bring sender ut hentemelding på SMS når pakken ankommer ditt hentested. Du får også en påminnelse fra dem dersom du ikke har hentet pakken innen noen dager. Dersom du velger å ikke hente ut pakken din innen fristen på 14 dager fra mottak, eller du nekter å motta den, går pakken automatisk i retur til Lekesiden. I slike situasjoner belaster vi deg et administrasjonsgebyr på minimum 200,- per kolli for å dekke kostnader vi har i forbindelse med frakt og håndtering.
OBS: Ved flere kolli eller tunge forsendelser som for eksempel bilstoler, lekehus og trampoliner forbeholder vi oss retten til å fakturere deg for de faktiske kostnadene vi blir belastet fra Bring.
Dersom du velger å ikke hente ut pakken din eller nekte å motta den, er ikke dette ensbetydende med å benytte seg av angreretten.
Undersøkelse av leveranse
Etter at du har mottatt varene du bestilte, bør du så snart som mulig undersøke om leveransen er i samsvar med ordrebekreftelsen, om produktene er blitt skadet under transport, eller om produktene ellers har feil eller mangler. Eventuelle mangler ved en leveranse må rapporteres til Lekesiden innen rimelig tid etter at feilen burde vært oppdaget. Ta da kontakt med vår kundeservice. Oppgi alltid ditt ordrenummer i kontakt med oss.
Reklamasjon
Dersom det oppdages eventuelle feil eller mangler ved et produkt, skal kjøperen straks og innen rimelig tid etter at mangelen burde vært oppdaget, rapportere mangelen til Lekesiden. Ved godkjent reklamasjon kan du etter omstendighetene kreve retting av feilen, omlevering, prisavslag, erstatning eller at kjøpet heves. Feilen må foreligge når du får produktene i din besittelse.
Dersom reklamasjonen blir godkjent, og produktet må sendes oss i retur, skal Lekesiden bære returkostnaden ved å utstede en returseddel til kunde.
Reklamasjonsretten dekker ikke problemer som oppstår på grunn av vanlig slitasje, feil bruk, feilinstallert/montert produkt eller feil som oppstår etter egen forandring på produktets funksjon og utseende, herunder ombygging, oppgradering eller annen endring av produktet.
Enkelte produkter har egne reklamasjonsordninger, og Lekekassen henviser deg da videre direkte til leverandør.
OBS: Lekesiden har ikke ansvar for tap eller skade i forbindelse med bruk av våre produkter.
Retur eller bytting av varer
Alle varer som er kjøpt på lekesiden kan enkelt byttes i våre avdelinger i Bergensregionen, hvis ikke annet er spesifisert ved salg. Kan gjelde spesialt tilbud ect. Alle våre varer ligger aktiv i lagersystemet minimum 3 mnd etter at varen er sluttsolgt.
Dersom du ønsker å heve kjøpet på en eller flere varer har du 14 dagers angrerett fra du mottar pakken. Når vi mottar og behandler returen, tilbakebetaler vi deg til opprinnelig betalingsmåte.
Returardresse ved bruk av angreskjema
Lekesiden.no
Nortoy AS
Gamle kleppestøveien 2
5300 Kleppestø
Ved retur og bruk av angrerett er det viktig at du legger ved angrerettskjema. Det har du fått som en link i ordrebekreftelsen, men du kan også laste det ned her:
For at tilbakebetaling skal finne sted må varen være uskadd, ubrukt og i sin opprinnelige stand i originalemballasjen. Vi ber om at frankeringsseddel og lignende ikke må festes på varens originalemballasje.
Returporto dekkes av deg som kunde. Pakker som er sendt oss i oppkrav eller "mottaker betaler frakt" vil ikke bli hentet ut av oss. Vi ber deg benytte Posten/Bring til forsendelse.
OBS! Dersom du har mottatt en skadet vare, skal du ikke sende den i retur. Kontakt vår kundeservice for å gjøre en reklamasjon i stedet.
VIKTIG: Vi er avhengige av at returer er sendt til rett adresse. Vi kan ikke garantere kreditering av kjøpesummen hvis dette ikke er gjort.
Garanti
Våre garantier innebærer ingen begrensninger i reklamasjonsfristen for varer etter forbrukerkjøpsloven. Reklamasjonsfristen er to år etter at du overtok varen, eller fem år dersom varen er ment å vare vesentlig mer enn to år.
Garanti på alle produktene følger produsentens garanti. Denne er normalt minst 1 år. Produsenten garanterer for produktets funksjonsdyktighet i garantitiden. Garantien dekker normalt ikke feil som skyldes uforsvarlig eller utilsiktet bruk, ytre påvirkninger eller mangelfullt vedlikehold. Garantien innbefatter normalt ikke deler til produkter hvis den normale levetid er kortere enn den oppgitte garantitiden. Garantien dekker kun selve produktet, ikke eventuelle tilleggsprodukter eller informasjon som kjøperen har tilført produktet.
Ved garantireklamasjon tar du kontakt med vår kundeservice, og i de fleste tilfeller ber vi om å få tilsendt en kort film eller bilder som kan dokumentere feilen. De fleste reklamasjonssaker ferdigbehandles per e-post, men i enkelte tilfeller ber vi om å få den defekte varen i retur, men dette avklares da på forhånd.
Dersom du søker generell informasjon eller nøytrale råd vil vi anbefale ditt lokale Forbrukerråd.
Du finner mer informasjon om lovverket her:
Forbrukerkjøpsloven>>
Angrerettloven>>
Markedsføringsloven>>
Personopplysningsloven>>
E-handelsloven>>
Finansavtaleloven>>
Forbrukerrådet>>
Konfliktløsning
Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget. Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Se lov av 28. april 1978 nr. 18 om behandling av forbrukertvister.
Force Majeure
Med force majeure menes ekstraordinære hendelser som er utenfor partenes kontroll, som for eksempel naturkatastrofer, flom, streik osv. Lekesiden.no kan ikke ta ansvar for konsekvenser forårsaket av elementer utenfor selskapets kontroll.